כפסיכותרפיסט וותיק נוכחתי לדעת כי לרוב מטופלי, במיוחד למבוגרים שבהם קיים קושי אמיתי למקד את תשומת ליבם בתחושות וברגשות .אני רואה בתפקידי קודם כל את "המורה" שמטרתו העיקרית היא להקנות למטופל בצורה הברורה והמובנת ביותר ידע לצורך פיתוח מודעות והבנה טובות יותר של תגובותיו למצבי חיים שונים, לשמש לו כמתווך טוב יותר בינו לבין עצמו והזולת ולעזור לו למקד תשומת ליבו לתחושותיו ולרגשותיו.
כששואלים אדם איך הוא מרגיש ביום חורף קר לרוב תהיה תשובתו קר לי!!! האם זו תשובה לשאלה? לא! הוא ענה תשובה המתייחסת לעובדה המציינת כי הטמפרטורה נמוכה וכי קר בחוץ. הוא ענה מהמישור המחשבתי ולא מהמישור הרגשי ממנו היתה אמורה להגיע תשובתו.
אנו מכירים הרבה אנשים שבחורף מרגישים נפלא ואילו בקיץ מרגישים גרוע. לכן מתשובתו של האדם לשאלה כיצד הוא מרגיש ביום חורף קר לא ניתן לדעת באמת האם הוא מרגיש טוב או לא..
זו עובדה כי כולנו מרגישים כל הזמן תחושות רגשיות ואחרות שונות אולם כפי שנכון הדבר לגבי דגים שאינם חשים במים בהם הם נמצאים כל הזמן, קשה לנו להודות בכך קשה לנו לקבל ולהודות כי הגורם הרגשי הוא זה המסתתר מאחורי כל פעולה אנושית קשה לנו לקבל כי האדם אינו רק יצור הפועל לפי ההגיון בלבד.
בניגוד לאותם דגים ,מאחר והמערכת הרגשית המשוכללת של האדם מבדילה אותנו משאר בעלי החיים רוב בני האדם אינם תמיד שבעי רצון מתחושותיהם ורגשותיהם ולכן הם משקיעים אנרגיה ומאמצים רבים בכדי לגרום לשינויים בתחושות וברגשות בהווה העכשווי עם אמונה כי כך יהיה בעתיד.
העיסוק בתחום הרגשי של האדם מוכר וידוע מהעבר הרחוק , זכורות המחשבות וההתלבטויות של פילוסופים כמו קוהלת, שפינוזה דרווין ודקרט.
רוב התיאוריות והשקפות העולם המודרניות מבוססות על הנחת היסוד כי האדם בשונה מבעלי חיים אחרים הינו יצור הגיוני- חושב. קיימת הפרדה בין החשיבה לבין החויה הרגשית . נושא החוויה הרגשית אינו מככב מספיק בתוכניות הלימודים בגני הילדים, בבתי הספר, באוניברסיטאות . כמה אחיות או רופאים חוו במסגרת לימודיהם התנסות וחוויה רגשית של בדיקה חודרנית לא נעימה???
עלינו לזכור כי במערכת הרגשית שלנו אין מצב של שוויון , קיימת כל הזמן דינמיקה בין מספר רגשות בסיסיים. יש בינינו כאלה שאצלם קיימים פערים בין הרגשות הדומיננטיים לבין הרגשות הפחות פעילים.
להלן רשימה של כמה רגשות מוכרים:
בטחון : חרדה, פחד - אדישות שאננות.
הערכה עצמית: גאווה , שחצנות ,החצנה - בושה, מופנמות.
מזג: כעס- סלחנות.
אכפתיות: אהבה - שנאה.
הערכה : הנאה - סבל.
שייכות: קשר - בדידות.
חיות וחיוניות: מרץ - רפיון.
מעורבות: התעניינות - שעמום.
הוקרה: הערצה - זלזול.
רצייה: תקיפות, אסרטיביות - וותרנות.
אני חרד מהמחר!!! לדעתי ככל שהטכנולוגיה הולכת ומשתכללת מיום ליום כך גדל הניכור והמרחק ביננו לבין רגשותינו. אנו נראה זאת בתחום האישי , החברתי הזוגי והמשפחתי .
הטכנולוגיה אכן יכולה לגרום לעושר ולרווחה כלכלית, אך במידה ולא נקנה לפרט את הידע, הכלים והמיומנויות לשימור וטיפוח הדיאלוג בין הגוף והרגש, במידה ולא נלמדו כי הרגשות בעוצמותיהם השונות הם אלה המאפשרים לנו לנווט במצבי החיים השונים ולעיתים הסוערים של "ים המציאות" אזי עלול להיווצר מצב של דלות ועוני בתקשורת הרגשית התוך והבין אישית - מצב שהוא הרבה יותר חמור מאשר עוני ומצוקה חומריים.
באמצעות שיטת הביופידבק יכול האדם ללמוד כיצד לשלוט באופן רצוני על תגובות בלתי פיזיולוגיות ופסיכולוגיות בלתי רצוניות למצבי חיים מלחיצים.
כששואלים אדם איך הוא מרגיש ביום חורף קר לרוב תהיה תשובתו קר לי!!! האם זו תשובה לשאלה? לא! הוא ענה תשובה המתייחסת לעובדה המציינת כי הטמפרטורה נמוכה וכי קר בחוץ. הוא ענה מהמישור המחשבתי ולא מהמישור הרגשי ממנו היתה אמורה להגיע תשובתו.
אנו מכירים הרבה אנשים שבחורף מרגישים נפלא ואילו בקיץ מרגישים גרוע. לכן מתשובתו של האדם לשאלה כיצד הוא מרגיש ביום חורף קר לא ניתן לדעת באמת האם הוא מרגיש טוב או לא..
זו עובדה כי כולנו מרגישים כל הזמן תחושות רגשיות ואחרות שונות אולם כפי שנכון הדבר לגבי דגים שאינם חשים במים בהם הם נמצאים כל הזמן, קשה לנו להודות בכך קשה לנו לקבל ולהודות כי הגורם הרגשי הוא זה המסתתר מאחורי כל פעולה אנושית קשה לנו לקבל כי האדם אינו רק יצור הפועל לפי ההגיון בלבד.
בניגוד לאותם דגים ,מאחר והמערכת הרגשית המשוכללת של האדם מבדילה אותנו משאר בעלי החיים רוב בני האדם אינם תמיד שבעי רצון מתחושותיהם ורגשותיהם ולכן הם משקיעים אנרגיה ומאמצים רבים בכדי לגרום לשינויים בתחושות וברגשות בהווה העכשווי עם אמונה כי כך יהיה בעתיד.
העיסוק בתחום הרגשי של האדם מוכר וידוע מהעבר הרחוק , זכורות המחשבות וההתלבטויות של פילוסופים כמו קוהלת, שפינוזה דרווין ודקרט.
רוב התיאוריות והשקפות העולם המודרניות מבוססות על הנחת היסוד כי האדם בשונה מבעלי חיים אחרים הינו יצור הגיוני- חושב. קיימת הפרדה בין החשיבה לבין החויה הרגשית . נושא החוויה הרגשית אינו מככב מספיק בתוכניות הלימודים בגני הילדים, בבתי הספר, באוניברסיטאות . כמה אחיות או רופאים חוו במסגרת לימודיהם התנסות וחוויה רגשית של בדיקה חודרנית לא נעימה???
עלינו לזכור כי במערכת הרגשית שלנו אין מצב של שוויון , קיימת כל הזמן דינמיקה בין מספר רגשות בסיסיים. יש בינינו כאלה שאצלם קיימים פערים בין הרגשות הדומיננטיים לבין הרגשות הפחות פעילים.
להלן רשימה של כמה רגשות מוכרים:
בטחון : חרדה, פחד - אדישות שאננות.
הערכה עצמית: גאווה , שחצנות ,החצנה - בושה, מופנמות.
מזג: כעס- סלחנות.
אכפתיות: אהבה - שנאה.
הערכה : הנאה - סבל.
שייכות: קשר - בדידות.
חיות וחיוניות: מרץ - רפיון.
מעורבות: התעניינות - שעמום.
הוקרה: הערצה - זלזול.
רצייה: תקיפות, אסרטיביות - וותרנות.
אני חרד מהמחר!!! לדעתי ככל שהטכנולוגיה הולכת ומשתכללת מיום ליום כך גדל הניכור והמרחק ביננו לבין רגשותינו. אנו נראה זאת בתחום האישי , החברתי הזוגי והמשפחתי .
הטכנולוגיה אכן יכולה לגרום לעושר ולרווחה כלכלית, אך במידה ולא נקנה לפרט את הידע, הכלים והמיומנויות לשימור וטיפוח הדיאלוג בין הגוף והרגש, במידה ולא נלמדו כי הרגשות בעוצמותיהם השונות הם אלה המאפשרים לנו לנווט במצבי החיים השונים ולעיתים הסוערים של "ים המציאות" אזי עלול להיווצר מצב של דלות ועוני בתקשורת הרגשית התוך והבין אישית - מצב שהוא הרבה יותר חמור מאשר עוני ומצוקה חומריים.
באמצעות שיטת הביופידבק יכול האדם ללמוד כיצד לשלוט באופן רצוני על תגובות בלתי פיזיולוגיות ופסיכולוגיות בלתי רצוניות למצבי חיים מלחיצים.
ד"ר יגאל גליקסמן הנו פסיכותרפיסט, מטפל באמנות, מטפל זוגי ומשפחתי מטפל בשיטת הביופדבק.
http://www.gliksman.co.il
כתב את הספרים:
1 . "ביופידבק הכוח בידיך" (עברית)
2 . וספר חדש באנגלית:
biofeedback you are in control
Click here to enter into the Book Page:
http://gliksman.co.il/Biofeedback/Book.html
Click here to the Preview of the book:
http://gliksman.co.il/PreviewBook4.pdf
http://www.gliksman.co.il
כתב את הספרים:
1 . "ביופידבק הכוח בידיך" (עברית)
2 . וספר חדש באנגלית:
biofeedback you are in control
Click here to enter into the Book Page:
http://gliksman.co.il/Biofeedback/Book.html
Click here to the Preview of the book:
http://gliksman.co.il/PreviewBook4.pdf